Zo maak je een goede nieuwsbrief:

25/10/2021

Je zou denken dat met de mogelijkheden van social media en online advertenties, e-mailmarketing niet zo belangrijk is als marketingmiddel. Maar niets is minder waar. Nieuwsbrieven worden vaak afgeschreven als oubollig. Maar het is een krachtig middel om jouw doelgroep te bereiken en ze zijn een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Door lukraak nieuwsbrieven uit te sturen, zal je echter weinig bereiken. Benieuwd hoe je een nieuwsbrief of mailing maakt die opvalt, prikkelt en het gewenste doel behaalt. In dit blogartikel geven we jou de kneepjes van het vak mee, zodat je effectieve nieuwsbrieven kan uitsturen.

De verschillende doeleinden:

  • Informeren
  • Instrueren
  • Adviseren
  • Overtuigen
  • Activeren
  • Emotioneren
  • Inspireren
  • Amuseren

Het is belangrijk om het doel van de te versturen nieuwsbrief vooraf vast te stellen en de inhoud daarop aan te passen. Wat je doel of doelen ook zijn, het is belangrijk dat jouw mailing opvalt zodat jouw doelgroep je mail gaat lezen. Om dit te bereiken zijn een aantal elementen belangrijk om aandacht aan te schenken. 

Sleutelelementen voor jouw nieuwsbrief

Er zijn 3 zaken die van belang zijn om te zorgen dat jouw lezers je mailing gaan openen:

  • De afzender.
    Gebruik je bedrijfsnaam als afzender, zo word je meteen herkend.  

  • De onderwerpregel.
    Een pakkende onderwerpregel zorgt er voor dat meer contacten aandacht hebben voor je. Hoe hoger de open-rate van je mails, hoe hoger je conversie uiteindelijk ook zal zijn. Genoeg redenen dus om eens goed te zitten voor je onderwerpregel. Maar het kan best lastig zijn een pakkend onderwerpregel te verzinnen. Lees hier daarom verder voor tips.

  • De preview, ook wel de preheader.
    Introduceer het onderwerp of de onderwerpen van je nieuwsbrief. Maak je doelgroep nieuwsgierig, zodat ze verder gaan lezen.

Dit zijn de sleutelelementen om te zorgen dat jouw boodschap je doelgroep bereikt. Je kan namelijk nog zo’n goede tekst of creatieve mailing ontwikkeld hebben, als de ontvanger die niet opent gaat het toch mis.

Naast deze drie aspecten, is het belangrijk dat de lay-out of design van je mailing de lezer prikkelt om de nieuwsbrief te bekijken. Een goede en logische opbouw is daarbij belangrijk. Maar ook dat je mail goed leesbaar is op verschillende devices.

 

De juiste opbouw

Het is belangrijk om uiteindelijk een volgorde te bepalen en een zekere structuur te bieden in je nieuwsbrief. De belangrijkste berichten plaats je bovenaan, aangezien niet alle lezers de gehele nieuwsbrief door zullen lezen. Zorg dat zij de belangrijkste boodschap dan in ieder geval niet missen!

Je begint dus altijd met de belangrijkste en interessante onderwerpen. Zo verleid je de ontvanger om meer te willen lezen. Zorg er in ieder geval voor dat de eerste alinea de aandacht van de lezer ook echt vasthoudt.

Voor een duidelijke structuur in je nieuwsbrief kun je duidelijke en sterke kopzinnen gebruiken. Dit zal de lezer stimuleren om verder te lezen. Voorkom al te lange teksten. En houd altijd het doel van de nieuwsbrief voor ogen. Zorg ervoor dat je teksten op dit doel afgestemd zijn.

Design

Besteed aandacht aan de huisstijl en het logo. Dit maakt je nieuwsbrief herkenbaar én exclusiever. Daarnaast is het goed als je nadenkt over de verhouding tussen afbeeldingen en tekst. Visuals kunnen je nieuwsbrief zeker opleuken, maar mogen niet de overhand nemen ten opzichte van tekst waarin jij je boodschap doorgeeft. Gebruik ook niet te grote afbeeldingen; dit kan zorgen voor een slechte laadtijd omdat je nieuwsbrief te groot is geworden. Dit zorgt er weer voor dat je open-ratio zakt.

Kies voor een actief slot

Zorg er voor dat je slot aantrekkelijk is. Laat het in ieder geval niet doodlopen. Hoe eenvoudig de mededeling ook is; zorg voor een call-to-action (CTA). Dit kun je overigens ook bij ieder los bericht in je nieuwsbrief toevoegen. De CTA linkt dan bijvoorbeeld door naar een uitgebreidere versie van je bericht op een pagina op jouw website. Bijkomend voordeel: je kunt via de click-through-rate, oftewel CTR, direct meten hoeveel interesse er in een bericht is. Maak de CTA-button opvallend genoeg qua kleur en lettergrootte.

 

 


© 2022 MKB ClickService - All Rights Reserved

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken