Waarom zie ik mijn advertentie niet altijd in Google?
Als u – ondanks dat u op gekoppelde trefwoorden zoekt – uw advertentie niet terug kunt vinden in Google, kan dit meerdere redenen hebben:
- De advertentie wordt met intervallen getoond
- Om te voorkomen dat het aantal clicks voor die dag meteen in de ochtend behaald – en dus verbruikt – wordt, bestaat er een zogenaamde ‘rem’ binnen het Google Ads-systeem. Deze rem zorgt ervoor dat de advertentie gespreid over de gehele dag getoond wordt. Dit heeft als gevolg dat de advertentie niet aan een stuk door verschijnt.
- Het woord waarop u zoekt heeft te veel concurrentie
- U bent natuurlijk niet de enige die wilt dat uw advertentie wordt getoond. Vooral bij zeer algemene zoektermen kan het zo zijn dat er te veel ondernemers bieden op hetzelfde trefwoord. Om dit tegen te gaan, maken wij gebruik van meer toegespitste woorden. Hierop is minder concurrentie, waardoor u meer kans heeft vertoond – en dus gevonden – te worden.
- De advertentie is afgekeurd
- Google kan advertenties afkeuren en derhalve niet meer vertonen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren doordat een pagina niet meer bestaat, op basis van de inhoud van de pagina en/of website of omdat uw website geïnfecteerd is met een virus. Indien wij constateren dat er iets mis is met uw website, zullen we u hiervan op de hoogte brengen.
- Weinig zoekvolume of de verkeerde regio
- Het kan zo zijn dat er te weinig zoekvolume op het door u gebruikte zoekwoord is. Google redigeert uw budget soms naar meer rendabele zoektermen in uw campagne. Daarnaast worden uw advertenties doorgaans niet vertoond in regio’s die buiten het gekozen advertentiegebied vallen.
- Vertraging in het systeem
- Ook Google blijft bezig met het vernieuwen van haar producten en diensten. Daarom komt het sporadisch voor dat het Google Ads-systeem er tijdelijk uitligt. Als u het later nogmaals probeert, zult u uw advertentie waarschijnlijk weer zien verschijnen.
Is het nadelig voor mijn campagne als ik niet op de eerste pagina sta?
Nee, het is niet nadelig voor uw Ads-campagne als u niet op de eerste pagina staat. Getoond worden op de eerste pagina is iets waarnaar wij streven, maar is niet de enige manier om bezoekers op uw website te krijgen. Zo klikken potentiële klanten bijvoorbeeld ook op advertenties als deze zich op de tweede of derde pagina met zoekresultaten bevinden.
Waarom wordt mijn advertentie niet bij alle relevante zoektermen vertoond?
Wanneer de advertenties van uw Ads-campagne niet op alle trefwoorden verschijnen, kan dit verschillende oorzaken hebben:
- Uw computer werkt met een advertentieblokker. Deze extensie die u koppelt aan uw internetbrowser (zoals Internet Explorer, Google Chrome of Firefox) zorgt ervoor dat advertenties niet zichtbaar zijn.
- Het trefwoord is de naam van een geregistreerd handelsmerk bij Google. Adverteren op een zoekterm als ‘Facebook’ is bijvoorbeeld niet mogelijk. Uw advertentie zal dan niet verschijnen.
- Het trefwoord voldoet niet aan het Google-beleid. Denk hierbij aan alle woorden die betrekking hebben tot seksuele handelingen, wapens, sterkedrank of vuurwerk. Omdat Google voor iedereen toegankelijk is, hanteert de zoekmachine een 100% gezinsvriendelijke inhoud.
- Uw dagbudget voor het betreffende keyword is bereikt.
- Google heeft besloten dat het niet gelegen is om bij een bepaalde zoekopdracht advertenties te vertonen. Op deze termen zal uw Ads-campagne dan ook niet vertoond worden. Hiernaast kunnen nog tal van andere redenen zijn waarom uw advertenties niet verschijnen. Mocht u hieromtrent vragen hebben, dan kunt u altijd contact met uw projectbeheerder opnemen. Onze projectbeheerders zijn tijdens werktijden telefonisch op het nummer 030-2669666 of via hun persoonlijke mailadres te bereiken. Wanneer u telefonisch contact opneemt, dient u aan te geven dat u uw projectbeheerder wenst te spreken. Wij zullen u, indien mogelijk, spoedig doorverbinden met de betreffende persoon.
Hoe wordt mijn advertentie beter zichtbaar in Google?
Dit hangt af van vele factoren, zoals uw budget of de concurrentie op de zoekwoorden. Uw projectbeheerder kan uw situatie bekijken en u daarbij adviseren. U kunt uw projectbeheerder tijdens werktijden telefonisch op het nummer 030-2669666 of via zijn of haar persoonlijke mailadres bereiken. Wanneer u telefonisch contact opneemt, dient u aan te geven dat u uw projectbeheerder wenst te spreken. Wij zullen u, indien mogelijk, spoedig doorverbinden met de betreffende persoon.
Worden mijn advertenties alleen getoond in de zoekresultaten van Google?
Nee, uw advertentie wordt getoond in de resultaten van Google, haar zoekpartners (zoals Marktplaats, iLocal en Funda) én relevante sites binnen het Google-netwerk (websites met AdSense).
Kan een concurrent mijn advertentie laten verdwijnen door er veel op te klikken?
Nee, een concurrent kan uw advertentie niet laten verdwijnen. Aan de hand van het IP-adres kan Google nagaan in welke regio iemand woont en met welke browser hij of zij surft. Op deze manier filtert Ads alle dubbele clicks weg, waardoor het budget niet verloren gaat wanneer iemand meerdere keren op een advertentie klikt. Daarnaast zal een gebruiker die te veel in een korte periode op dezelfde advertentie klikt de advertentie ook niet meer te zien krijgen. Zodoende een doordachte manier om uw budget te beveiligen.