Organisch bereik vergroten op facebook

07/12/2022

Beheer jij een bedrijfspagina op Facebook? Dan is het je misschien al opgevallen dat er een sterke afname is in het organisch bereik op Facebook. Er is al een paar jaar een trend aan de gang en dit zal nog wel even voortzetten. Door te investeren in advertenties of gesponsorde berichten, kun je dat bereik vergroten en dat is precies wat Facebook wil. Want Facebook verdient aan advertenties. Heeft het dan nog wel nut om berichten te plaatsen zonder deze te sponsoren? Ja, zeker! En wij vertellen jou graag waarom en geven tips om je bereik te vergroten.


Organisch bereik op Facebook staat voor het aantal mensen dat jouw content ziet zonder ervoor te betalen. Dat zijn zowel mensen die je Facebook berichten zien, als mensen die je Facebook pagina zien. Betaald bereik staat voor mensen die jouw content zien als gevolg van een betaalde promotie. Het bereik hangt af van de doelgroep die je target.

Waarom is organisch bereik nog steeds belangrijk?

  • Het is goed om brand awareness te creëren
  • te experimenteren met verschillende soorten content
  • leads / klanten te genereren
  • klanten te binden
  • een community uit te bouwen
  • verkeer naar je website te leiden
  • organische conversies te stimuleren
  • marketinginzichten te krijgen over je doelpubliek


Tips voor meer organisch bereik

  1. Deel niet te veel externe links.

Als je wil dat mensen naar jouw website gaan, dan is het voor de hand liggend dat je veel externe links deelt zodat de bezoeker door klikt naar jouw website. Facebook wilt helaas niet dat mensen het platform verlaten, tenzij je ervoor betaalt natuurlijk. Berichten met externe links worden daarom afgestraft met een kleiner bereik.

  1. Meer interactie op Facebook

Een andere manier om de betrokkenheid onder gebruikers te verhogen, is door content te delen die meer actie stimuleert. Populaire middelen hiervoor zijn: een poll, quiz of een wedstrijd. Je wil dat jouw posts zorgen voor (positieve) interacties. Zorg dat je met je content een gesprek aanwakkert tussen jouw volgers en andere mensen. Richt je niet alleen maar op wat jij wil vertellen of overbrengen. Jouw content moet ervoor zorgen dat mensen stoppen met het scrollen door hun tijdlijn, dat ze reageren en jouw post willen delen. Hiermee kun je ook meer volgers krijgen op Facebook.

  1. Meer video content op Facebook

Zorg voor variatie in je berichtgeving. Dus naast externe links die je doorsturen naar een website, deel ook een bericht zonder link. Deel een foto of een video. Video’s doen het nog steeds goed, tenminste, als je deze upload op Facebook zelf. Plaats niet een link naar YouTube: een link wordt lager gerankt in het algoritme. Facebook stuurt erop dat je content in Facebook uploadt en ‘beloont’ je hiermee door een beter algoritme en dus meer zichtbaarheid.

  1. Kwalitatieve en relevante content

Facebook houdt van content die inspireert, informeert of entertaint. Stel jezelf de volgende vragen: wie is je doelgroep? Welke content vinden zij leuk? Is mijn content relevant of actueel? Wil mijn doelgroep dit wel in hun tijdlijn zien? Zullen zij dit doelen of aanbevelen? Telkens als je doelgroep jouw content liked, deelt of erop reageert, leert Facebooks algoritme dat zij meer van dit soort content willen zien. Op die manier krijgt je dus meer organisch bereik.

Wil je meer lezen over wat je vooral niet moet doen om organisch bereik te krijgen? Lees het hier. Ook als je wil weten hoe je je succes moet meten op Facebook kun je dat lezen in onze blog!

 


© 2022 MKB ClickService - All Rights Reserved

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken