Google Adwords-advertenties verdwijnen aan rechterkant

Sommigen is het misschien al opgevallen; de Google AdWords-advertenties aan de rechterkant zijn sinds afgelopen weekend verdwenen. In plaats daarvan staan er nu vier betaalde zoekresultaten bovenaan de pagina en drie advertenties onderaan de pagina. Het totaal aantal advertenties per resultaatpagina neemt hierdoor af.

Waarom doet Google dit?

Het vermoeden bestaat dat Google deze aanpassing niet alleen heeft gedaan zodat gebruikers meer relevante resultaten krijgen voorgeschoteld en adverteerders zo betere resultaten binnenhalen, maar ook omdat dit beter zou passen binnen hun mobiele strategie, of omdat zij ruimte willen vrijmaken voor het weergeven van andersoortige informatie. De zoekgigant gaf aan al sinds 2010 te testen met deze aanpassing.

Wat betekent dit voor onze klanten?

Het wegvallen van de advertenties aan de rechterkant op de resultatenpagina van Google betekent kort gezegd minder advertentieposities. Dit kan er in potentie toe leiden dat er meer concurrentie ontstaat tussen adverteerders voor het innemen van een positie op de pagina voor een bepaalde zoekopdracht. Vanzelfsprekend zullen wij doorlopend, middels het toepassen van tactische en strategische wijzigingen aan de zoekwoordenlijsten van onze Google AdWords-campagnes, proberen om de meest rendabele positie voor onze klanten te bemachtigen.

Wat betekent dit voor onze diensten?

Onze diensten blijven hetzelfde. Als e-marketingspecialisten blijven wij continu ons best doen om onze klanten beter zichtbaar te maken op het internet. Een zo’n hoog mogelijke rating in Google staat hierbij nog steeds centraal.